Gyvename ypatingu laikotarpiu, tad nenuostabu, kad penktadienio susitikimuose skiriame dėmesio diskusijoms apie sunkmetį arba krizę.
Pasidalinsime įžvalgomis iš šių pokalbių.
Kokie požymiai parodo, kad artėja sunkmetis smulkiam arba vidutiniam verslui:
– Sunkėja arba mažėja galimybė pasiskolinti;
– Brangsta energija, auga kainos;
– Valstybė griežtina savo nusiteikimą ir veiksmus smulkaus/vidutinio verslo atžvilgiu;
– Daugėja smulkaus/vidutinio verslo bankrotų. Nemaža jų priežastis – negebėjimas laiku grąžinti valstybės suteiktos paramos.
Nėra vienodų krizių, tad sudėtinga įvertinti, kaip jos pasireikš. Tačiau sunkmečiui reikia ruoštis.
Kaip tą daryti?
– Atpažinti sunkmečio artėjimą – stebėti, kas vyksta aplinkoje, valstybės sprendimų lygmenyje, sekti statistiką ir ją interpretuoti;
– Apsispręsti dėl požiūrio į sunkmetį – pripažinti/atmesti jo tikimybę;
– Elgtis pagal pasirinktą scenarijų (sunkmetis bus/sunkmečio nebus) ir prisiimti šio pasirinkimo pasekmes;
– Veikti greitai;
– Įsivertinti savo verslo situaciją, jo brandą, veiklą, veiklos ciklą ir pokyčio galimybes. Sunkmečiu didesnė tikimybė laimėti turi brandūs ir jam pasirengę verslai. Ypač svarbus finansinis raštingumas.
– Imtis veiksmų.
Kokie galėtų būti veiksmai?
Kiekvienas verslas yra unikalus, tad universalaus recepto nėra. Viena, kas būdinga smulkiam/vidutiniam verslui – jo gyvybingumas bei gebėjimas greičiau adaptyviai reaguoti.
Tad veiksmai galėtų būti įvairūs:
– mažinti sąnaudas;
– ieškoti alternatyvų savo veiklai šakos imtyje;
– diversifikuoti veiklas,;
– stabdyti plėtrą;,
– užsidaryti;
– susitraukti;
– tęsti, nes tai kaip tik šio pobūdžio verslo laikas;
– ieškoti būdų, kaip išnaudoti krizę, kaip galimybę.
O koks tavo požiūris?